Базовий курс “Основи фотограмметрії та 3D моделювання”

Зі зростанням попиту на створення оцифрованих копій експонатів та артефактів необхідне нарощення масштабності цього процесу. Саме тому ми вирішили, що настав час передати свої знання з фотограмметрії та 3D-моделювання. Аби більше музейників мало змогу професійно створювати 3D-моделі за наявності техніки. 

Перший базовий курс відбувся на базі Національного музею декоративного мистецтва України. Це став курс-інтенсив для трьох співробітників музею, які за 3 повних дні освоїли базові навички у цій справі.

Одна з наших учениць – Ніка Петрик, так відгукнулась про ці дні: «Мені особисто ці три дні навчання сподобалися. Вони були інтенсивні, але продуктивні. Я зацінила те, що нам все самостійно давали робити своїми руками. Я так легше запам’ятовую. Викладання було структуроване, доступне та зрозуміле. Таке враження, що хлопці не перший рік викладають фотограмметрію. Тепер потрібна практика»

 

Для підготовки курсу була проведена значна робота нашої команди. Ми підготували основний матеріал спираючись на можливості музею та структурували їх в єдиний методичний план. Щоб мати змогу доступно донести інформацію та зробити з людей, які ніколи не займались фотограмметрією та цифровими технологіями, доволі досвідчених користувачів сучасними програмами та можливостями у сфері цифровізації мистецтва.

Для викладачів курсу це також був хвилюючий момент. Адже це вперше, коли вони мали такий досвід викладання. 

Олександр Кучеров про свій досвід: 

« Зазвичай я просто допомагав вирішити певні технічні проблеми, налаштувати правильний воркфлоу для тих, хто звертався за допомогою. Тут же було зовсім інакше.

Я дуже радий і з великим натхненням дивлюсь на перших наших випускників курсу базової фотограмметрії, які, я впевнений, зможуть увіковічити надбання української культури. На мій особистий погляд у нас були дуже здібні і кмітливі студенти, тому вони навіть отримали знання і завдання високого рівня складності вже на третій день свого навчання.»

Етапи навчання

Курс проходив у декілька етапів. 

Для початку обрали об’єкт, що став нашим практичним прикладом створення 3D моделі завдяки методу фотограмметрії.

Створили фон, налаштували освітлення, під’єднали техніку і звісно налаштували фотокамеру. Пояснили основні принципи фотозйомки під різними кутами  та показали на практиці як це працює. 

Далі почався етап підготовки фотографій та створення моделі у відповідному програмному забезпеченні. Розповіли ключові моменти роботи – вивантаження, попередня обробка, визначення спільних точок між фото та генерація полігональної сітки. І звісно пройшли завершальний етап з оптимізацією та експортом готової моделі. 

Весь процес супроводжувався питаннями від групи, на які вони отримували детальні та розлогі відповіді. Після цього студенти спробували самі пройти весь цикл розробки 3D-моделі. Комусь давалась краще зйомка, а хтось розібрався в програмному забезпеченні швидше.

Як сказала Олександра: «Сподобалося, що ми пройшли процес від початку до кінця по кілька разів. Це допомагає освоїтися і запамʼятати. І те, що пропрацьовували потенційні проблеми та отримували відповіді на всі питання. Мені особисто було б ще доступніше, якщо б по часу розтягнути період навчання. Як для 3 днів — дуже інформативно та насичено»

Ми зібрали відгуки наших студентів, адже нам важливо якісно надавати наші послуги та удосконалювати їх. 

Це був дійсно інтенсивний експрес-курс. Але навіть у такому форматі перша група нашого базового курсу отримала достатньо знать, щоб мати змогу самостійно опрацьовувати матеріали зі фондів свого музею. Та створювати цифрові копії задля збереження та популяризації культурної спадщини. 

На завершення для співробітників музею ми провели інструктаж по роботі з Реєстром Музейного фонду України, що покликаний забезпечити облік, збереження та управління інформацією про музейні предмети і колекції, що є державною власністю. Окрім того це спосіб представити свої колекції на порталі Реєстру, щоб більше людей знало про свою спадщину. 

«Наша культура і її надбання – це представлення нас як нації, а її збереження – це охорона нашої ідентичності. Те, чим ми вирізняємось з поміж інших. Культурна спадщина – це не лише про минуле, а про майбутнє – адже вона формує самосвідомість і національну гордість» – запевняє одна з викладачів курсу Антоніна Молоткова.

Програма курсу спрямована не лише на масштабування процесу оцифрування колекцій, а в першу чергу на якість їх створення. Що забезпечує можливість дослідження артефактів без фізичного доступу і представлення колекцій музеїв на новому рівні. 

Та найкраще охарактеризував нашу діяльність засновник єМузей – Дмитро Матяш:

«Оцифрування спадщини та впровадження сучасних технологій у музейну сферу — це не просто наша робота, це наша місія. Ми занурюємося в кожен аспект цього процесу, вивчаємо, тестуємо, вдосконалюємо — і головне, ділимося знаннями з кожним музеєм. Адже наша мета — допомогти українським музеям досягти європейського рівня. Саме тому ми відкриваємо для себе новий, стратегічно важливий напрямок — навчання. У нас є багаторічний досвід, практичні кейси й унікальні напрацювання, якими ми готові щедро ділитися.»