На початку повномасштабного вторгнення всіх нас вразила новина про те, що роботи Архипа Куїнджі були викрадені з музею в Маріуполі. Але насправді в цьому нема нічого дивовижного, адже росія вже 300 років поспіль займається привласненням нашої культури та памʼяток. Разом з Національним музеєм мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків ми створили віртуальну екскурсію втраченими шедеврами колекції.
Що ми зробили?
Ми розробили 3D-копії втрачених експонатів по архівним фотографіям. Наприклад, унікальна памʼятка іранського середньовіччя, акваманіл 1206 року, була передана Ханенками в музей ВУАН. Пізніше радянська влада оцінила її в 3000 карбованців і вирішила, що цей експонат може «без шкоди для музею» бути проданим за кордон. Пізніше випадково зʼясувалось, що акваманіл придбав Ермітаж. Така ж доля спіткала позолочену срібну чашу епохи Сасанідів, диптих «Адам і Єва» німецького художника епохи Відродження Лукаса Кранаха, «Куртизанку» голландця Якоба Баккера, «Пейзаж в околицях Бове» французького живописця і графіка Франсуа Буше.
Чому важливо?
росія продовжує красти. Вони переспівують наші пісні, присвоюють наших художників — навіть Казимира Малевича, якого ж радянська влада і закатувала по звинуваченню в шпіонажі, вони вважають «рускім художніком».
Крадіжка шедеврів з музею Ханенків свідчить про тяглість колоніальної політики, яку розпочала російська імперія, підхватив радянській союз і продовжує сучасна рф. Ми маємо обовʼязково зафіксувати всі артефакти, які впродовж століть вкрала росія, повернути їх і притягнути до відповідальності винних.
Проєкт реалізовано на замовлення «Київ Цифровий».